Uw vakantie begint pas écht bij Reisboekhandel Pied à Terre! Kaarten en reisgidsen voor alle soorten vakanties: wandelen, fietsen, pelgrimeren, wintersport, watersport, bergsport, stedentrip en voor alle andere reizen! U kunt lekker rustig rondkijken in deze grote 'reistempel' met ruim 45.000 artikelen, en er is genoeg enthousiast en deskundig personeel om te helpen als u iets speciaals zoekt. Ook in de webwinkel www.piedaterre.nl kunt u ook zoeken in het aanbod en bestellingen plaatsen, maar rondsnuffelen in de winkel is natuurlijk veel leuker! En geniet ondertussen van een kopje biologische koffie of thee in lunchroom Métropole achterin de winkel...
Regelmatig organiseert Reisboekhandel Pied à Terre interessante lezingen en boekpresentaties. Kijkt u voor een overzicht op de website www.piedaterre.nl en laat bij voorkeur per e-mail weten dat u bij een lezing of boekpresentatie aanwezig wilt zijn.

Missie Mongolië: ’s werelds zwaarste paardenrace

zaterdag 15 maart 2014

Het is het enige land met meer paarden dan inwoners: Mongolië. De ideale plaats voor ’s werelds zwaarste paardenrace. In de zomer van 2011 deed ik mee aan dit absurde avontuur. Duizend kilometer in maximaal tien dagen, een GPS om de uurtu’s te vinden – wisselpunten – waar uitgeruste paarden klaarstonden voor het volgende deel van de race. Veertien uur per dag zat ik in het zadel, om de nachten door te brengen op de grond van een Mongoolse joert.

Zo’n intense uitdaging levert onvergetelijke ervaringen op. Op de tweede dag reed ik moederziel alleen door de steppe en werd onverwachts geroerd door een uitzicht van paarsachtige rotsen. Andere keren verbaasde ik me over de Mongoolse paarden, die op volle snelheid moeiteloos hun weg vonden tussen de gaten, stenen en hobbels. Het contact met de Mongolen was bijzonder: we konden nauwelijks communiceren, maar steeds was er die stilzwijgende gedeelde liefde voor het paard.

Hoewel ik niet zoveel pech had als sommige andere deelnemers – botbreuken, verloren vingers – gingen er natuurlijk dingen mis. Ik onderschatte de risico’s, raakte uitgedroogd en onderkoeld en moest een middag aan het infuus doorbrengen. Drie keer werd ik van een paard gebokt, waarna ik de laatste kilometers naar het wisselpunt te voet aflegde, omgeven door een wolk van muggen, krabbend aan de bulten op mijn lijf.
Geen moment heb ik me afgevraagd waar ik aan begonnen was. Sterker nog, hoe dichterbij de finish kwam, hoe melancholischer ik werd. Ik wilde de weidsheid van de steppe en de spanning van de race niet achter me laten, maar moest natuurlijk terug naar Nederland. Eén geluk had ik: terwijl de andere ruiters kampten met ontwenningsverschijnselen mocht ik me nog een jaar lang in Mongolië begeven, in gedachten tenminste, tijdens het schrijven van mijn boek Missie: Mongolië

Frederique Schut